De redenen om verkoop van uw onderneming te overwegen kunnen zeer uiteenlopend zijn. Leeftijd, gebrek aan opvolging, behoefte aan een nieuwe uitdaging, volgende fase van uw onderneming of te gelde maken van uw ondernemersinspanningen. Wat de reden ook is, een goede voorbereiding is altijd belangrijk!
Kosten beperken
Een goede voorbereiding in een verkooptraject kan een groot verschil maken. Zowel in het verloop van het verkooptraject als in de uiteindelijke opbrengst die gerealiseerd wordt. Denk bijvoorbeeld aan fiscale regelingen. Door in de jaren voorafgaand aan de overdracht de onderneming op de juiste wijze te structureren kan de fiscale rekening na overdracht in een aantal gevallen sterk beperkt worden. Ook juridisch kan het van belang zijn om goed naar de structuur te kijken. Denk hierbij aan een pand, activa en activiteiten die al dan niet onderdeel uit dienen te maken van een transactie. Ook kunnen er juridische risico’s zijn die voor uw opvolger niet goed in te schatten zijn en waarvoor u derhalve garant dient te staan. Door vooraf goed na te denken over de juridische structuur kan discussie voorkomen worden en worden vertraging en kosten als gevolg van juridische discussies beperkt.
Waardecreatie
De waarde van uw onderneming wordt bepaald door de toekomstige kasstromen te verdisconteren tegen een percentage gebaseerd op het marktrisico en ondernemingsrisico. Om de waarde van uw onderneming te verhogen zijn er simpel gesteld dus twee ‘knoppen’ waar u aan kunt draaien. De kasstroom en het ondernemingsrisico.
Om bij de eerste te beginnen, de meest eenvoudige wijze om uw kasstroom te verhogen, maar tegelijkertijd ook de meest uitdagende, is het verbeteren van uw bedrijfsresultaat. Maar ook een gedegen investeringsplan en beheersing van uw werkkapitaal kunnen invloed hebben op de beschikbare kasstroom.
Als tweede is er het ondernemingsrisico, hierop zijn nog veel meer factoren van invloed. Denk aan positie binnen de markt, productaanbod, afhankelijkheid van u als aandeelhouder, maar ook de rol van het management. Dit zijn allemaal factoren waar u invloed op uit kunt oefenen en die u mee kunt nemen in de voorbereiding tot verkoop van uw onderneming. Ga daarom altijd met een adviseur om tafel die u kan helpen om inzicht te krijgen in de factoren waar u invloed op uit kunt oefenen en u waar nodig hierbij kan ondersteunen. Met de juiste inzet verdient deze inspanning zich altijd terug.
Voor verbetering vatbaar
Een goede voorbereiding is van belang, en daar hoort een optimalisatieslag binnen uw organisatie bij. Maar bedenk wel dat een koper ook haar waarde toe wil kunnen voegen. Kortom, laat nog wel iets ter verbetering over! Er zijn nagenoeg geen kopers die u een goede prijs betalen en niet het idee hebben dat zij zelf meer uit de organisatie kunnen halen. Dit hoeft niet altijd uit rendement te bestaan, maar kan bijvoorbeeld ook de marktpositie zijn. Tijdens het verkoopproces is het van belang om deze ‘potentie’ duidelijk naar voren te laten komen bij de verschillende kopers. Dit verhoogt uw kans op een mooie transactie voor alle partijen.
Van gedachten wisselen?
Of u nu voornemens bent uw onderneming op korte termijn te verkopen of niet. Sturen op waardecreatie is altijd zinvol. Wilt u daar eens over van gedachten wisselen dan bent u altijd welkom voor een kopje koffie. Ook voor een oriënterend gesprek ter voorbereiding op verkoop bent u bij ons aan het juiste adres. Wij kunnen dan samen met u bekijken of bijvoorbeeld het huidige moment geschikt is of dat u beter nog wat tijd en energie in de voorbereiding kunt steken.